Postad av Cinna Hallengren
I april 2018 for jag tillsammans med en kollega till Kenya för att starta ett nytt projekt i Rotary Läkarbankens regi. Jag har tidigare varit med om att starta ett liknande projekt i  Man har beslutat att ändra arbetssätt från enbart jeeplinjer till att både arbeta på sjukhus och ute på små hälsocentraler.
Sjukhuset ligger i Kacheliba i West Pokot nära gränsen till Uganda i ett fantastiskt vackert landskap med gröna berg som ger milsvid utsikt över landskapet. Befolkningen är mestadels boskapsskötare som söker bete åt sina getter och kameler med ett visst mått av nomadleverne som följd. Kvinnorna har ett hårt liv med ansvar för barn, hushåll, bärande av vatten och tunga säckar till marknaden som äger rum en gång i veckan medan mannen sköter djuren utan att förta sig. Om man måste flytta så är det kvinnans uppgift att bygga ett nytt hus för familjen. I West Pokot har man många barn, ofta sju-åtta stycken i livet och flera barn som dött i samband med förlossningen eller i småbarnsåren.  Oftast tillåter inte mannen preventivmedel , redan tidigt får flickorna i fem-sex-årsåldern se efter sina små syskon när mor gått ut på fältet.  I tätorten Kacheliba som blir vår bas finns några små affärer av kioskliknande utformning där man kan köpa enkla tyger, lite skrivböcker, majs och telefonkort. Det finns också ett antal skolor, moské och kristna kyrkor.    En dag i veckan kommer människor gående till den lokala marknaden för att sälja sin honung, bananer, avocados , sälja tyger och kläder, husgeråd, höns, kor och getter. Man kan också köpa grillade termiter som inte är så oävet ! En mycket livfull handel i det lilla formatet !
Sjukhuset har barn-och förlossningsavdelning och allmän avdelning samt specialavdelning för Kala Azar och tbc. Vår roll kommer att vara ett stöd som mentorer för clinical officers som står för en stor del av sjukvården. Det är ont om läkare så största delen av patienterna handlägges av clinical officers som har en kortare utbildning inriktad på diagnostik och behandling. De gör en stor insats men behöver stöd för sin vidareutbildning. Vem som helst kan ordinera och/eller köpa antibiotika och överförbrukningen är allvarlig med tanke på resistensutvecklingen i världen. Här har vi en stor uppgift. På barnavdelningen ligger barn med olika typer av infektioner som lunginflammation, tarminfektion, tuberkulos, brännskador och ormbett. En liten flicka hade blivit biten i låret av en giftorm när hon lekte sittande i sanden medan storasyster på fem år passade småsyskonen.
Vi kommer att vara två läkare från Sverige varje period på sex veckor.  2020 kommer jag att resa dit igen , längtar redan.
Vill du läsa mer om Rotary Doctors, så finns det att läsa här: https://www.rotarydoctors.se