Kortfattad historia nedtecknad av Björn Samuelsson
Hur kom vi till?
Jo,
De två klubbarna Höganäs Rotaryklubb och Höganäs-Kullens Rotaryklubb började bli för stora. Bertil Elverfors, Lars Schölander och jag, Björn Samuelsson, var då medlemmar i Höganäs-Kullen.
Bertil o Lars frågade mig om jag ville vara med och starta upp en ny klubb. Frågan kom när vi hade en av våra trevliga träffar med matlagning hos oss på Turisthotellet.
Bertil hade varit med om att starta Mölnycke-Råda Rotaryklubb och jag hade varit med om starten av Mölndal-Fässberg Rotaryklubb som chartermedlem. Vi fick med oss några till som var villiga att hjälpa till och det var Tore Hofvander, Torsten Nilsson och Björn Sahlsten från Höganäs Rotaryklubb. Vi tog kontakt med distriktet, Kjell Åke Åkesson var Guvernör då och inkommande var Lennart Jonéus. Detta var 1997-98. Vi hade många möten på Turisthotellet med Kjell Åke och Lennart, alla gånger med en god fisksoppa att förtära. Vi fick all hjälp som behövdes från distriktet med alla formaliteter som skulle till Rotary Internationell.
Under tiden uppstod en diskussion i Höganäsklubben om vår nya klubbidé.  Alla var inte positiva. Det slutade med att det genomfördes en omröstning i både Höganäsklubben och Höganäs-Kullen klubben. Omröstning gav klartecken till en ny klubb, Mölle-Arild Rotaryklubb. Så gick vi vidare med procedurerna till RI, många möten på Turisten, såklart med fisksoppan. I början av 1999 fick vi klartecken att starta som ”provisorisk klubb” och vi hade våra möten på måndagkvällar på Turisthotellet.
Vi hade under tiden arbetat med att knyta medlemmar till vår nya klubb.
Utöver oss sex (Bertil, Lars, Tore, Torsten, Björn Sahlsten och jag, Björn Samuelsson) fick vi med rotarianerna Christer Engström Höganäs och Ulf Strandmark Malmö.
Nya blivande rotarianer var Mats Fejne, Anita Frankel, Joakim Gunnarsson, Anders Hellman, Per-Johan Holmbeck, Tommy Johansson, Lars Kjellberg, Monica Kollert, Hans-Arne Ludvigsson, Margareta Marcus, Peter Nilsson, Peter Nykvist, Örjan Rinnert, Jan Stenholm, Hans Söderhjelm, Leif Thorsell och Rose-Marie Öhrstedt. Sammanlagt 25 st.
Så var alla papper klara och vi skulle få vårt Charterbrev.
Den 16 oktober 1999 samlades vi i Mölle kapell med våra respektive och inbjudna gäster där Kyrkoherde Annar Aas höll en liten betraktelse, Bertil Elverfors ett hälsningstal och distriktsguvernör Lennart Jonéus ett högtidstal och överlämnade därefter vårt Charterbrev till Bertil Elverfors och alla fick sina charternålar av Lennart Jonéus. Därefter vandrade vi till Turisthotellet där vi hade vår charterfest med god mat, många trevliga tal och dans med musik av KG Morins orkester.
Vi jobbade på och klubben växte, vi hade planerat att bli max 40 st. medlemmar
(utifrån Bertils o min erfarenhet) bland annat för att alla skulle kunna lära känna varandra.
Bertil var charterpresident under resten av rotaryåret fram till 1:e juli då tog jag över.
Jag var också klubbmästare och fortsatte med det i 11 år!
Programkommittén hade som vanligt det tuffaste jobbet. Vi gjorde många trevliga utflykter, studiebesök och för att inte tala om resorna till Köpenhamn där vi fick insupa mycket historia om staden under ledning av Ove Agrelin, en av grundarna till föreningen Gammeldanskens Vänner.
De första 10 åren hade vi ofta lotterier som Lottie o jag höll i. Björn Sahlsten, Torsten Nilsson och många av oss var trogna sponsorer med vinster till lotterierna.
Efter några år överlät vi, Lottie o Björn, driften av Turisthotellet till Hotel Kullaberg som inte riktigt tog oss på allvar så Björn Sahlsten ordnade så vi kunde flytta våra möten till Mölleträdgården. Det var trevligt och fin serviceanda av ägarna. Men de fick ge upp verksamheten då ekonomin inte fungerade.
Då frågade vi Eva Dahlberg om vi kunde få ha våra möten hos henne på Grand Hotell i Mölle. Det gick bra om vi flyttade vår mötesdag till torsdagkvällar. Så blev det.
En tid efter vi firat klubbens 10 år blev det lite svårt med Grand så vi var tvungna att hitta en ny plats för våra möten. Lottie o jag tog emot klubben på Hotel Provence där vi bara hade plats för ca 30 ätande, men det fungerade, lite trångt ibland men god stämning, och där var vi fram till att Arilds vingård hade möjligheter att ta emot oss.
Mölle 2019-03-04
Björn Samuelsson